Cysterny samochodowe oraz kolejowe są rozwiązaniami, które często stosuje się w przemyśle w celu przetransportowania najróżniejszych płynów – zarówno branży spożywczej czyli np. mleka czy wody, jak i chemikaliów, czyli chociażby benzyny czy płynnych gazów.
Każda cysterna musi posiadać odpowiedni właz, który umożliwia jej sprawne napełnienie, a w niektórych przypadkach również opróżnienie, co już zależy od specyfiki jej konstrukcji. Wybór dostępnych rozwiązań w kwestii tego rodzaju włazów jest dość szeroki, a ich wybór będzie uzależniony od konkretnych potrzeb.
W jaki sposób dzielimy włazy?
Różnorodność włazów do cystern jest bardzo duża, można więc dokonywać z powodzeniem ich podziału wedle różnych czynników. Często pod uwagę prane są ich parametry techniczne i możliwości jakie dają w kwestii napełniania oraz opróżniania samej cysterny. Jednak za główny podział uznaje się ten określający kształt konkretnego włazu. W tej dziedzinie wyróżniamy ich cztery rodzaje, są to włazy okrągłe, włazy owalne, włazy kwadratowe oraz włazy prostokątne. Można by się zastanawiać, czy sam kształt będzie miał tak duże znaczenie dla funkcjonalności samego pojazdu. Specjaliści wskazują, że od kształtu będzie zależeć m.in. to w jakim miejscu na danym zbiorniku taki właz zostanie zamontowany, tak więc w dużej mierze od rodzaju zbiornika zależy, jaki właz będzie nam potrzebny i w jaki sposób przeprowadzony zostanie jego montaż.
Podstawowa zasada określa, że włazy okrągłe montowane są na dachach zbiorników, z czego również wynika ich potoczna nazwa czyli pokrywy. Z kolei włazy owalne są przeznaczone do montażu na bocznych ścianach zbiorników. Natomiast włazy mające kształt kwadratu lub prostokąta umieszcza się na zbiornikach stacjonarnych.
Inne ważne elementy we włazach
Zależnie od samego zbiornika włazy mogą być również ciśnieniowe i bezciśnieniowe. Podstawowe różnice pomiędzy nimi dotyczą uszczelnienia, zamknięcia czy grubości poszycia włazu. Wybierając odpowiedni właz należy również zwrócić szczególną uwagę na materiał z jakiego został on wykonany, a więc i warunki w jakich może być wykorzystywany.